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Etude netnographique des qualités entrepreneuriales : article de recherche paru dans Independant Journal of Management and Production

Marcos Cerqueira Lima, De Vinci Business Lab, PULV, France, E-mail: marcos.cerqueira_lima@devinci.fr

Laila Namaci, De Vinci Business Lab, PULV, France, E-mail: laila.namaci@devinci.fr

Thierry Fabiani, De Vinci Business Lab, PULV, France, E-mail: thierry.fabiani@devinci.fr

Submission: 26/11/2013
Revision: 22/01/2014
Accept: 27/01/2014

A netnographic study of entrepreneurial traits: evaluating classic typologies using the crowdsourcing algorithm of an online community

This paper evaluates how the advices of experienced entrepreneurs to young start-up creators in an online community reflect entrepreneurship traits commonly found in conceptual typologies. The overall goal is to contrast and evaluate existing models based on evidence from an online community. This should facilitate future studies to improve current typologies by ranking entrepreneurial traits according to perceived relevance.

In order to achieve these objectives, we have conducted a “netnographic study” (i.e., the qualitative analysis of web-based content) of 96 answers to the question “What is the best advice for a young, first-time startup CEO?” on Quora.com. Relying on Quora’s ranking algorithm (based on crowdsourcing of votes and community prestige), we focused on the top 50% of answers (which we shall call the “above Quora 50” category) considered the most relevant by its 2000+ followers and 120,000+ viewers. We used Nvivo as a Qualitative Data Analysis Software to code all the entries into the literature categories. These codes were then later retrieved using matrix queries to compare the incidence of traits and the perceived relevance of answers.

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We found that among the 50% highest ranking answers on Quora, the following traits are perceived as the most important for young entrepreneurs to develop: management style, attitude in interpersonal relations, vision, self-concept, leadership style, marketing, market and customer knowledge, innovation, technical knowledge and skills, attitude to growth, ability to adapt, purpose and relations system. These results could lead to improving existing typologies and creating new models capable of better identifying people with the highest potential to succeed in new venture creation.

Cet article évalue la façon dont les conseils d’entrepreneurs expérimentés aux jeunes créateurs au sein une communauté en ligne reflètent les caractéristique de l’esprit d’entreprise telles que définies dans les typologies conceptuelles. L’objectif global est d’opposer et évaluer des modèles existants sur la base de retours terrains issus d’une communauté en ligne. Cela devrait faciliter de futures études visant à améliorer tles ypologies actuelles en classant les caractéristiques entrepreneuriales selon leur pertinence perçue. Pour atteindre ces objectifs, nous avons mené une « étude netnographique » (c’est à dire l’analyse qualitative de contenus Web) de 96 réponses à la question «Quel est le meilleur conseil pour un jeune créateur d’entreprise ?  » sur Quora.com .

S’appuyant sur l’algorithme de classement de Quora (basé sur le crowdsourcing de votes et le prestige de la communauté) , nous nous sommes concentrés sur les 50 % de réponses venant en premier ( que nous appellerons la catégorie  » top Quora 50  » ) considérée comme la plus pertinente par ses 20 000 followers et 120 000 viewers. Nous avons utilisé Nvivo, un logiciel d’analyse de données qualitatives, pour traiter les réponses aux questions ouvertes. Ces traitements ont ensuite été récupérés plus tard en utilisant des requêtes matricielles pour comparer l’incidence des traits et de la pertinence perçue des réponses.

Nous avons constaté que, parmi les  50 % de réponses les mieux classées sur Quora , les caractéristiques suivantes sont considérées comme les plus importantes pour les jeunes entrepreneurs : le style de gestion , l’attitude dans les relations interpersonnelles, la vision , le concept de soi, le style de leadership, le marketing , le marché et la conaissance de la clientèle, l’innovation , les connaissances techniques et les compétences, l’attitude de la croissance , la capacité de s’adapter, l’objectif et le système de relations . Ces résultats pourraient conduire à l’amélioration des typologies existantes et la création de nouveaux modèles capables de mieux identifier les personnes les plus susceptibles de réussir dans la création d’entreprise .

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This post was last modified on 06/01/2016 13:01

Categories: Recherche
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